Odwołanie od wyroku – obowiązujące na terenie naszego kraju procedury

Prawo w związku z procesem, które dostępne jest w Polsce dopuszcza możliwość składanie odwołania po wydanym orzeczeniu o wyroku. Bywa to dopuszczalny przez prawo procesowe krok, dzięki któremu możliwe jest złożenie apelacji odwołującej się od wyroku sądowego wydanego w pierwszej instancji. Apelacje składa się do sądu drugiej instancji.

adwokat - odwołanie od wyroku
Author: Gage Skidmore
Source: http://www.flickr.com
W Polsce odwołanie od wyroku jest dostępne jedynie w kwestii wyroków wydanych przez sądy pierwszej instancji. Znaczy to, że jeśli do zapoznania się ze sprawą sądem pierwszej instancji byłby sąd rejonowy, to odwołanie od wyroku złożone będzie do sądu okręgowego. Jeżeli jednak proces w pierwszej instancji toczyła się w sądzie okręgowym, to sprawy o odwołanie wyroku będą toczyły się przed sądem apelacyjnym. Sprawy odwoławcze zwykle nazwane jest apelacją. Stwierdzenia te można więc używać zamiennie, oba są poprawne. Osoby odwołujące się mają konieczność to zrobić na piśmie. Składając odwołanie trzeba uwzględnić odpowiedni odstęp czasowy, po upłynięciu, którego apelacja nie będzie rozpatrywane.

Kliknij ten link partners-you-trust! Na stronie zobaczysz ciekawe fakty na ten temat, omówione w naszymtekście.

Na złożenie dokumentów apelacyjnych od wyroku mamy czternaście dni od dnia, w którym otrzymano uzasadnienie wyroku na piśmie. Jeżeli apelacja nie zostanie wniesiona znaczy to, iż wyrok wydany przez sąd pierwszej instancji jest prawomocny (sprawdź dodatkowe informacje). Składając odwołanie od wyroku istnieje możliwość apelacji od części albo całego wyroku.

Pisemną apelację od wyroku składa się w sądzie pierwszej instancji. To sąd pierwszej instancji zajmie się przekazaniem odwołanie do sądu wyższej instancji. Wyroki, które wydawane są w sądzie wyższej instancji są różne. Czasem kończą się uniewinnieniem, bywa też, że zapada ten sam wyrok, jak poprzedni wydany przez sąd pierwszej instancji. Sąd odwoławczy może też uchylić wyrok sądu pierwszej instancji wydając zdecydowanie inny wyrok (przykładowo może zmienić wysokość orzeczonej kary grzywny czy więzienia). Istnieje jednak pewne zastrzeżenie: sąd wyższej instancji nie skazuje oskarżonego wobec, którego sąd pierwszej instancji wydał wyrok uniewinniający. Obecność osoby oskarżonej na rozprawach prowadzonych przez sądy odwoławcze nie jest konieczna - . Zazwyczaj na sprawach tego typu osoba , która odwołuje się od wydanego wyroku jest reprezentowana przez prawnika. Warto zapamiętać, że w naszym państwie każdy ma prawo do adwokata.